AKB, København har en plan – en god plan

Share

bjoern-shFor snart et år siden satte vi os for at finde løsninger, der kan imødekomme det nye krav fra regeringen; et krav der betyder, at vi skal spare 8,2 % på driftsomkostningerne. Fristen er kort: i 2020 vil de se resultater. Heldigvis har vi i AKB, København et stærkt og levende beboerdemokrati, som har deltaget aktivt i den proces, der har været for at finde de bedste løsninger.

 

Vi vil bevare den gode service

Vores umiddelbare frygt var, at besparelserne ville gå ud over den gode service, vi får i vores hverdag. En service som vi værdsætter højt og som vi ved, at vores ansatte er stolte af at give. Det er en reel frygt – med mindre vi selv tager styring og selv beslutter, hvor og hvordan besparelserne skal findes.

Vi mener godt, at vi kan bevare den gode service, imødekomme sparekravene og passe på huslejen. Men hvis det skal lykkes, skal vi alle være klar til at give vores besyv med – især os beboervalgte, men også medarbejdere og alle beboere, som skal tage nye initiativer til sig.

I løbet af året har vi i beboerdemokratiet diskuteret forskellige scenarier og problematikker og vi har mindet hinanden om, hvad der er vigtigt for os beboere. Nærhed, fleksibilitet, øje for lokale forhold og bæredygtighed i generel forstand har været omdrejningspunkt uanset hvad emnet har været.

Vi har også hørt om gode eksisterende løsninger og ønsket med den nye handleplan er, at vi trods besparelser, skal bevare den gode service. Det kan vi gøre, ved at arbejde sammen, lære af hinanden og bruge de gode løsninger på tværs af afdelinger. AKB, København er et fælleskab, og vi skal dele de gode ideer.

Nu har vi en plan!

I går aftes fremlagde jeg sammen med resten af organisationsbestyrelsen et forslag til en handleplan ved et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. Forslaget var et sammenkog af alle de inputs vi har fået til temaaftener, strategidag#7 og fra driften. Vi blev mødt af et engageret repræsentantskab, som stillede spørgsmål, debatterede indhold og proces og som stillede gode forslag til ændringer.

Og heldigvis for det, for det betyder, at vi alle føler et stort ansvar for, at vi kan blive ved med at have boliger med lav husleje og høj service! Nok kan vi være uenige om elementer og formuleringer, men der var heldigvis ikke uenighed om, at vi skal gøre noget og vi skal gøre det på vores måde som ét samlet AKB, København!

Jeg er meget glad for og stolt over, at vores øverste instans valgte at stemme for handleplanen med de ændringer, der blev vedtaget. Tak til repræsentantskabet for, at vi kan sende et stærkt budskab til regeringen: I AKB, København står vi sammen og sørger for, at vi i fællesskab kommer i mål med besparelseskravene.

Ligesom vores målsætningsprogram, den boligsociale profil og vores bæredygtighedsprofil, så er handleplanen en fælles ramme for afdelingsbestyrelser og den lokale drift. Handleplanen er ikke en maskine, der er klar til at blive sat strøm til. Det er en række hensigter, ønsker og krav, som vi først nu skal til finde de helt rigtige måder at føre ud i livet, så de passer til de lokale forhold.

Vi sætter nu gang i et analysearbejde, som skal skabe grundlag for en god og sund implementering. Her vil både driften og beboervalgte blive inddraget og involveret løbende.

Ét samlet AKB, København

Det her er og bliver en fælles opgave. Det er vigtigt, at vi også har fokus på andre afdelinger end vores egen og at ingen skal sejle deres egen sø – vi skal udnytte styrken ved at være et stort selskab med masser af tangenter at spille på.

Nogle af tiltagene i handleplanen er allerede sat i søen, andet kan vi sætte i gang, så snart handleplanen træder i kraft og noget tager lidt længere tid, før det bliver til virkelighed. Men tilsammen giver tiltagene os et godt og sundt grundlag for at passe på huslejen og bevare vores gode service!

Handleplanen bliver sendt ud til alle afdelingsbestyrelser sammen med vores bæredygtighedsprofil og vores boligsociale profil. Alle medarbejdere bliver informeret grundigt og så snart de ændringer, der blev vedtaget i går aftes, er skrevet ind i handleplanen, så lægger vi den på akb-kbh.dk – og vi kan nok heller ikke lade være med at fortælle mere om den her på bloggen.

 

På vegne af hele organisationsbestyrelsen lyder et stort tak for en god, og lang, proces og et livligt ekstraordinært repræsentantskabsmøde!

Bjørn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *