Beboerdemokratiet tager fat

Share

Daniel SH

Siden november sidste år, har vi har smidt nogen store spørgsmål op i luften: Hvordan skal AKB, Københavns fremtid se ud? Hvordan imødekommer vi besparelseskravene fra regeringen? Hvordan kan besparelser og vores ønsker til en fortsat god service gå hånd i hånd? Hvordan ser god service ud anno 2017 og i fremtiden? Kort sagt, hvordan passer vi på huslejen og bevarer den gode service?

jette-shSkal vi nå frem til de bedste løsninger, skal vi gøre det sammen. Det kræver, at vi går grundigt til værks og at mange kaster sig ind i diskussionerne. Og det gør vores engagerede beboervalgte! Vi har inviteret til en række arrangementer, hvor vi tager fat i emnerne ét for ét. Og vi er vildt imponerede over den deltagelse, vi oplever til arrangementerne.

 

Fleksibel og nærværende service

Til Strategidag#7 var vi rekord mange tilstede. Vi bad om jeres bud på, hvad den bedste serviceoplevelse er set fra et beboerperspektiv. Blandt de mange bud gik især to ting igen: fleksibilitet og nærvær.

For os beboere er det vigtig, at vi har fleksible og forskellige muligheder for at kontakte driften, så vi kan lave aftaler, når det passer os og ikke inden for en snæver åbningstid. Vi vil gerne have en bred vifte af muligheder for at modtage service og information. Med vores 9000 boliger fordelt ud over hele København er det alfa omega, at lokale behov imødekommes, så vi tilgodeser mange forskellige beboertyper. Og så er vi glade for den personlige kontakt og trygheden ved, at det er kendte ansigter, der tager sig af opgaver i vores afdeling.

Service ved hoveddørenService ved hoveddøren

Med de stikord fra Strategidag#7 kunne vi arbejde videre på et servicekoncept, der både er fleksibelt og nærværende og hvor der er plads til lokale og individuelle forskelligheder.

Tanken er helt grundlæggende at flytte servicen fra skranken op til vores hoveddør. Ved hjælp af en række nye kontaktmuligheder, herunder en beboer-app, telefon og mail, opnår vi en mere fleksibel service. Vi slipper ikke den personlige kontakt, for med nye teknologiske muligheder vil vi fremover kunne tage en snak med personalet, når vi møder dem i gården og indrapportere et problem i vores bolig med det samme. Vi behøver ikke vente til ejendomskontoret har åbent.

Samarbejde på tværs

Vi tror på, at alle ønsker til fremtidens service kan opfyldes samtidig med, at vi passer på huslejen. Vi tror at vejen dertil er øget samarbejde i driften på tværs af afdelinger. På den måde vil der blive knyttet flere medarbejdere til hver afdeling, og hver afdeling vil derfor have adgang til flere kompetencer. Selvfølgelig skal personalet have indgående kendskab til afdelingerne og bygninger, ligesom vi gerne vil møde kendte ansigter. Så vi tænker i lokale servicefællesskaber.

Det vil også betyde, at vi kan deles om udgifter f.eks. til maskiner og lokaler, og så sikrer vi, at de små afdelinger er dækket ind med personale, der kender afdelingen, under sygdom og ferie. For os at se, betyder det, at vi alle sammen kan opleve den samme gode service på alle tider af året.

Lokale servicefællesskaber vil også skabe en mere dynamisk og fleksibel arbejdsplads, hvor den enkelte medarbejder vil få mulighed for at specialisere sig og der vil være flere at sparre med.

Fællesindkøb

Endnu et område, hvor vi står stærkere sammen end hver for sig, er indkøb. Her er der er store besparelser at hente. KAB arbejder på en ny indkøbsportal, hvor vi kan opnå rabatter, fordi vi i fællesskab er en stor kunde. Det ligger lige til højrebenet at udnytte den mulighed. Der har været forsøg med at lave fællesudbud på malerarbejde i lejligheder med A-ordning og her opnåede afdelingerne en besparelse på 40%!

’Service ved hoveddøren’, lokale servicefællesskaber og fællesindkøb var emnerne til vores temaaften i tirsdags. Til temaaftenerne går vi i dybden med de områder, som tilsammen skal sikre, at vi når i mål med de krævede besparelser og går en fremtid i møde med god service og en lav husleje.

På baggrund af det, vi har fået fra temaaftenerne og strategidagen, vil vi til september fremlægge nogle overordnede målsætninger indenfor de forskellige områder. Målsætningerne skal vi i fællesskab beslutte til en ekstraordinær generalforsamling. Processen frem til det er en dialog os alle imellem, så vi sørger for at få alle vinkler med. Derfor er det så herligt, at I møder talstærkt op til Strategidag og temaaftener – tak for det.

Næste gang, vi mødes, er til temaaften#3 om ’pas på huslejen og bevar den gode service’. Her er de overordnede emner renovation og henlæggelser. Det er d. 21. juni kl. 17.30 og du kan allerede tilmelde dig nu via dette link.

På vegne af organisationsbestyrelsen

Jette og Daniel

Dette indlæg blev udgivet i Beboerdemokrati, Pas på huslejen, Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *